снимка: Лондонски университетски колеж
„Двамата борци“ е нарисувана през от Ван Гог през 1886 г., а после художникът я е покрил с друго изображение.
Използвайки рентгенови лъчи, изкуствен интелект и 3D печат, двама изследователи от Университетския колеж в Лондон са възпроизвели „изгубено“ произведение на изкуството от известния холандски художник Винсент Ван Гог – 135 години след като го е нарисувал.
Изследователите Антъни Бурашед и Джордж Кан, работещи с художника Джеспър Ериксон, са използвали авангардната технологична комбинация, за да пресъздадат дълго скрита картина на Ван Гог. Това е най-новото постижение в тяхната поредица „NeoMasters“ – проект, върху който работят от 2019 г., за да съживят „изгубени“ произведения на изкуството.
Учените разработили процес за пресъздаване на изгубени произведения, който използва рентгеново изображение, за да погледне през всеки слой боя в дадена картина, после AI за екстраполиране на стила на художника и накрая 3D печат за изработване на крайното произведение.
Картината, наречена „Двамата борци“, изобразява двама борци без тениски, борещи се пред абстрактен фон. Картината е нарисувана от Ван Гог, който обаче по-късно е решил да покрие двете фигури с друго изображение, използвайки повторно платното – върху борците той е нарисувал картина с цветя.
Бурашед, който изследва машинното самообучение и поведенческата невронаука в колежа, казва, че „доколко [генерираният образ] прилича на оригиналната картина, е невъзможно да се каже на този етап, тъй като информацията не съществува. Мисля, че е много убедително – далеч най-доброто предположение, което можем да получим с настоящата технология“.
Заличеното изображение е открито за първи път през 2012 г., когато експерти по изкуство от университета в Антверпен проучват дали произведението „Натюрморт с ливадни цветя и рози“ е автентичен Ван Гог. Учените, изследващи произведението, използват рентгенови лъчи, за да надникнат през слоевете боя, и откриват две призрачни фигури, които са боядисани под цветята.
Заличените борци показват щрихи с четка и пигменти, които са в съответствие със стила на Ван Гог, а и темата е често срещана в Художествената академия в Антверпен, където Ван Гог учи през 1886 г., удостоверявайки автентичността на произведението. „Тази седмица нарисувах голямо нещо с два голи торса – двама борци… и наистина ми харесва да правя това“, пише Ван Гог в писмо до брат си Тео през януари 1886 г.
Бурашед и Кан са разработили серия от алгоритми, които да идентифицират краищата и да създадат контур на фигурите от рентгеновите данни. След това учените използвали невронна мрежа, която се учи от стотици други творби на Ван Гог, за да предвиди стила на цветовете, детайлите и маските на картината. Накрая екипът използвал 3D принтер, за да конструира окончателното произведение.
Използвайки подобен анализ на изображения и техники за изработване, екипът успява да възкреси други изображения, които са били считани за изгубени в продължение на много години. През 2021 г. екипът за първи път пресъздаде рисувано изображение на приклекнала гола жена под пластовете на картината „Блюдото на слепия“ на Пабло Пикасо.