Повишава ли се опасността от покупката онлайн на фалшифицирани стоки по празниците?

pic
снимка: image: Pexels

Великденските празници са период на годината, през които в редица страни, сред които и в България, се отчита повишаване на обемите на продажбите на дребно през интернет, т. нар. онлайн. Част от стоките, които се предлагат така на по-ниски цени, всъщност са имитация на световни брандове.

Фалшифицираните продукти, освен че нанасят икономически щети на компаниите, които произвеждат оригиналите, по принцип са с по-ниско качество, а някои от тях дори може да се окажат опасни за потребителите, които ги купуват. Например, при имитации на популярни марки домакински електроуреди може да се стигне до късо съединение поради неизправност, при което може да избухне пожар. 

"Амазон" се бори с търговците на стоки ментета

На този фон американският гигант в областта на онлайн търговията "Амазон" (Amazon) обяви, че печели битката с големия брой фалшиви продукти, които се търгуват чрез неговата електронна платформа в интернет. Корпорацията твърди, че през миналата година е иззела и унищожила повече от 6 милиона имитиращи продукта.

Това е над два пъти повече в сравнение с около трите милиона фалшифицирани продукта, чиято продажба е била предотвратена през 2021 г., се казва в доклад на най-голямата компания в света в сектора на онлайн търговията.

Корпорацията "Амазон" не само продава свои стоки на потребителите, но и дава възможност на други търговци да продават чрез нейната електронна платформа. Често фалшификаторите на популярни световни марки се опитват да използват интернет сайта на американската компания, за да пласират ментета. Гигантът в търговията на дребно твърди, че предприема мерки срещу тези незаконни практики и ги спира.

Профилите в платформата на компанията за онлайн търговия, създадени от "хора с лоши намерения", намаляват, отчита "Амазон", предаде ДПА. През 2020 г. експертите на корпорацията са спрели 6 милиона опита за създаване на подобни профили, през 2021 г. - около 2,5 милиона, а през миналата година - само 800 000. 

Вицепрезидентът на "Амазон" Дармеш Мехта подчертава, че тези данни отразяват спад в опитите за използване на платформата за онлайн търговия от страна на търговците на фалшифицирани продукти.

Компанията разширява проверките, които извършва, когато някой създава профил за търговия чрез нейната електронна платформа. 

Освен това "Амазон" твърди, че всеки ден нейните софтуерните системи автоматично проверяват за евентуални злоупотреби по 8 милиарда промени, които се правят в офертите на продуктите, които се предлагат за продажба чрез платформата й. 

Китайски технологични компании предлагат пиратски стоки?

Китай е страната, в която се произвеждат най-много фалшифицирани продукти и пиратски стоки, се казва в доклад на службата на търговския представител на САЩ Катрин Тай, обявен в края на януари. 

Най-популярната социална мрежа в Китай "УиЧат" (WeChat) е посочена като "една от най-големите платформи за предлагане на фалшифицирани стоки". Приложението, което има над 1 милиард активни потребители, е собственост на китайската технологична корпорация "Тенсент" (Tencent Holdings).

"Фалшифицираните и пиратските стоки от Китай, включително и тези, които се изнасят през Хонконг, съставляват 75 процента от общата стойност на всички неистински продукти, конфискувани от митническите и граничните власти в САЩ през 2021 г.", се казва в доклада на администрацията във Вашингтон, цитиран от Ройтерс. 

Американските власти открояват 42 онлайн търговски платформи, за които се съобщава, че участват във фалшифицирането на търговски марки или в пиратство на авторски права, или улесняват значително тези неправомерни практики.

Сред тях, освен приложението "УиЧат", са и базираните в Китай платформи за онлайн търговия "АлиЕкспрес" (AliExpress), собственост на китайския технологичен гигант "Алибаба" (Alibaba), "Байду Уанпън" (Baidu Wangpan), "Ди Ейч гейт" (DHGate), "Таобау" (Taobao) и "Пъндуодуо" (Pinduoduo).

Фалшифицираните стоки нанасят щети на малките и средни компании в ЕС

Нарушенията на интелектуалната собственост намаляват с 34 на сто шансовете за оцеляване на малките и средни компании, посочват от Службата на ЕС за защита на интелектуалната собственост (СЗИС) и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Тези компании по правило нямат капацитет да предприемат действия срещу фалшификаторите и могат да загинат под натиска на спада на продажбите, нанесените им репутационни щети и загубите на конкурентно предимство, се казва в проучването. Най-засегнати са производителите на облекла и модни стоки, играчки, парфюмерия и козметика, електроника и електрооборудване.

Фалшифицираните стоки идват най-често по пощата от Китай и Хонконг, като освен това са с ниско качество и създават рискове за здравето и сигурността на потребителите, посочват от СЗИС.

Много случаи на фалшификация не се декларират, тъй като около 40 на сто от малките компании не следят пазарите за нарушения, тъй като не разполагат с подобни възможности.

Източник:
БТА
Върни се към IP в новините