Победителите в предизвикателството "Стани шедьовър"

предизвикателство
снимка: © Júlia Fazakas

Има произведения на изкуството, които не спират да ни очароват. Наричаме ги шедьоври. Тяхната оригиналност е специална, те завладяват въображението, издържат проверката на времето и променят начина, по който художниците изобразяват света. Да се превърнеш в шедьовър е така завладяващо в наши дни, защото това стимулира въображението и ни помага да преоткрием изкуството и себе си.

Кампанията „IP Защо не“ ви предизвика да изразите подкрепата си към спазването на авторските права чрез  забавно предизвикателство - да пресъздадете известно, любимо произведение на изкуството с подръчни средства и себе си, интерпретирайки сюжета така, както го чувствате.

Получихме повече от 30 шедьовъра от различни краища на света, вдъхновени от цифровата библиотека с връзки към известни музеи, които предоставят безплатен достъп до съхраняваните произведения на изкуството.

Днес имаме удоволствието да обявим победителите в Предизвикателството „Стани шедьовър“, а това са...

Голямата награда - безжични слушалки "Urbanista" се присъжда на Júlia Fazakas за интерпретацията на картината „Портрет на журналистката Силвия фон Харден” (1926) на немския художник Ото Дикс.

Известната картина е нарисувана върху дърво със смесена техника (масло и темпера), по маниера на старите майстори.

Изображението е преувеличено, така че да представлява стереотип. Ото е представил жената така, че зрителят да я види не само като личност, но и като символ на една по-широка реалност. 

Художникът срещнал Силвия на улицата случайно и бил вдъхновен от външния й вид. Възкликнал:

Трябва да Ви нарисувам! Просто трябва!... Вие сте представител на цяла епоха!
И така… Вие искате да нарисувате бледите ми очи, изразените ми уши, дългия нос и тънките устни? Искате да нарисувате дългите ми ръце, късите крака и големите ми стъпала — неща, които могат само да плашат хората и не радват никого?
Това ще бъде портрет, представителен за една епоха, важна не толкова с външната красота на жената, а по-скоро с нейното психологическо състояние…

picТогава Фон Харден се съгласила и през следващите седмици позирала в няколко сесии. Портретът е пресъздаден в началната и заключителната сцени на филма Кабаре на Боб Фос от 1972 г., действието на който се развива в Берлин по време на Ваймарската република. Картината е закупена през 1961 г. от Националния музей за модерно изкуство в Париж.

Втората награда се присъжда на Sebastian Felzmann за интерпретацията на „Портрет на Данте Алигиери“ от колекцията на замъка Амбрас, Австрия.

Данте Алигиери е смятан за "бащата“ на италианския език, а в Италия най-често е наричан „върховният“ поет. Неговата поезия е представителна за Треченто – периодът, известен със засилена литературна дейност. „Божествена комедия“ е посочвана като една от най-важните поеми на Средновековието и най-великото литературно произведение на италианската литература.
Този конкретен портрет на Данте, макар авторът му да е неизвестен, е пример за стила на италианската школа през 15-ти и 16-ти век. Данте винаги е изобразяван с лавров венец, начинът по който били представяни поетите. Лавровият венец е станал символ на поезията и мъдростта от мита за Аполон и Дафне и затова в Италия завършващите университет държат лавров венец - знак за престиж и знание.

picДанте също така е известен с утвърждаването на употребата на народния език в литературата във време, когато поезия е била достъпна само за най-образованите, на латински език. Неговото използване на флорентинския диалект за творбите „Нов живот“ и „Божествена комедия“ е в основата на съвременните стандартизирани италиански езици.

Третата награда се присъжда на Диа Мантова, за интерпретацията на „Портрет на младо момиче” от Амедео Модилиани.

Жан Ебютерн е френска художничка и е сред най-популярните модели на художника Амедео Модиляни.

Жан е представена е на артистичната общност в Монпарнас от брат си Андре Ебютерн, който иска да стане художник. Тя обичайно е описвана като красива, мила, тиха, стеснителна и деликатна млада жена. Вече се радвала на известни признания за таланта си, когато взима решението да следва кариера на художник. Това ще стане в Академия „Колароси“, където впрочем се е обучавала и Камий Клодел, музата на Огюст Роден (в специалност Скулптура, естествено). Именно там Жан среща Амедео и любовта им пламва почти веднага. Скоро Ебютерн вече е муза и основен модел на Модиляни, а малко по-късно тя решава да напусне дома на родителите си и да заживее като… артист.

След оспорвано гласуване във Фейсбук страницата на кампанията, Наградата на публиката - безжични слушалки "Maxell", се присъжда на Ethel Bustamante за интерпретацията на „Портрет на Присила Джонстън“ (1966), от американската художничка Алис Нийл. Портретът е маслено изображение върху платно в цял ръст на обикновена млада жена - позната на художничката и се намира в Speed Art Museum, Кентъки, САЩ.

Художничката е известна със своите портрети, изобразяващи приятели, семейство, любовници, поети, художници и непознати. Нейните картини се характеризират с експресионистично използване на линия и цвят, психологическа проницателност и емоционална наситеност.

pic

Екипът ни ще се свърже с победителите за уточняване на получаването на наградите.

ЧЕСТИТО НА ПОБЕДИТЕЛИТЕ!

Предизвикателството „Стани шедьовър“, вдъхновено от Getty Museum в Лос Анджелис, Rijksmuseum в Амстердам и Pinchuk Art Center в Киев, е част от кампанията „IP Защо не“ – инициатива в подкрепа на интелектуалната собственост на Агенция Стратегма, финансирана от програмата Ideas Powered на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO).
 

Върни се към IP в новините