Графити: Изкуство, а не вандализъм

графити
снимка: © Arek Socha, pixabay

„Подлезно“ се заражда като младежка инициатива през 2013 г. В момента е неправителствена организация, която се е заела с творческото обновяване на занемарени пространства, каза в студиото на Радио София Димитър Стафидов от организацията.

„Започнахме с подлези, вече правим и детски градини, училища, фасади, различни пространства, които имат нужда от обновяване“.

През годините организацията е освежила 7 подлеза в София и 2-3 извън столицата, каза Стафидов.

Голяма част от подлезите в София имат нужда от основен ремонт, с каквито средства от „Подлезно“ не разполагат. Затова са се заели с обновяване и рисуване на не дотам занемарени подлези.

„Подлезите по бул. „Ботевградско шосе“ са много зле. Колкото повече се отдалечаваш от центъра, толкова по-зле стават. Знаем за един на Румънското посолство, който мисля, че беше минал през ремонт в някакъв момент, но там има много графити“, добави Димитър Стафидов.

През тази година от организацията обмислят да обновят подлеза при пазара в кв. „Иван Вазов“, след като се разрешат правните проблеми с него.

"За нас е важно, когато имаме възможности за големи мащаби, да караме хората да се замислят, а не само да видят една красива рисунка. Започнах от ученическите години, преди двайсетина година. Тогава слушах хип-хоп, част от тази култура са и графитите, видях в едно немско списание такива, които исках да прерисувам. И после създадох своите, казва в интервю за Радио София графити-артистът Венцислав Йосифов от "140 ideas".

На повечето хора таговете не се харесват, не го и разбират. Но това в ония времена не е било важно за мен. Буквално преди седмица видях един от първите си графити в "Люлин" - "Спрей уърлд", запазил се е 20 години и е нещо велико.

Идеята ни като малки бе да купуваме колкото може повече цветове. Oпитвахме да изобразяваме лица и хора. Увлечението да рисуваме е задължително, важно е да визуализираш всичко на хартия, преди да отидеш на стената. Не е готино да има скици на хора, които се учат на стените, това е част от града ни. Такива хора бих посъветвал да помислят над концепциите, да почнат да рисуват с повече време, за да реализират идеята си в най-добра светлина, за да убедят другите и да разширят портфолиото си, ако искат да се занимават професионално с това. Целта е изкуство, а не вандализъм на стена.

Обединихме се в 2008, дотогава рисувахме поотделно, но имахме идентично виждане за стени. Стараем се идеята да е водеща в творбите ни. С 4 мозъка стават по-креативни нещата. Самата рисунка трябва да е добре вписана в околната среда, тя е ситуирана в определен контекст. Проектът за опазване на царския орел ми върху 32-ро у-ще е от тези, които са ми най- на сърце. Концепцията бе главата на орела да са части от хабитата му. Той ни даде идеята да направим 5 училищни фасади в 5 града. Добавената стойност бе да се покажат на децата казуси, да има дискусия."

Източник:
БНР - Радио София
Върни се към IP в новините