ЕС с нови правила за социалните мрежи и интернет

pic
foto: https://pixabay.com/

Деветнайсетте най-големи интернет платформи и търсачки, работещи в Европа, вече ще трябва да спазват по-строги европейски правила, тъй като влиза в сила Законът за цифровите услуги. Новото законодателство има за цел да защити по-добре потребителите от цифрови злоупотреби като дезинформация и алгоритми на социалните медии. Какви промени ще забележат потребителите?

Най-видимата промяна ще бъдат времевите линии, показвани в сайтовете на социалните медии като Фейсбук, Снапчат, Инстаграм и ТикТок. Публикациите, снимките, видеоклиповете или другото съдържание в тези времеви линии се показват въз основа на потребителски профил, създаден от алгоритми или изкуствен интелект - с помощта на данни, търсения или интереси на потребителя. Тези времеви линии няма да изчезнат, но потребителите вече трябва да могат да изключат алгоритъма. ЕС въвежда това правило, тъй като алгоритъмът кара потребителите на социалните медии да попаднат в информационен балон, където съществуващите им убеждения и интереси просто им се предават обратно.

Ако алгоритъмът бъде изключен, времевата линия ще представлява просто хронологичен преглед на потребителите или страниците, които някой следва. Освен това потребителите на Фейсбук и Инстаграм ще виждат резултати от търсенето само въз основа на думите, които са въвели, а не на историята на търсенето си. В ТикТок на потребителите ще се показва селекция от популярни видеоклипове въз основа на тяхното местоположение, а не на навиците им за гледане.

Персонализираната реклама, насочена към възрастни, също ще бъде ограничена. Например на компаниите вече няма да бъде позволено да използват данни като религия, политическа принадлежност или сексуална ориентация, за да предлагат реклами. По-специално непълнолетните лица вече не трябва да виждат персонализирани реклами въз основа на данни, които интернет компаниите са събрали за тях.

Трябва да се улесни и докладването на съобщения, изображения или коментари, които нарушават правилата. Това включва реч на омразата или тормоз, както и публикации, подтикващи към самоубийство или самонараняване, дезинформация или измама. Интернет компаниите също така трябва да бъдат по-прозрачни по отношение на начина, по който модерират своите платформи. Ако дадена публикация бъде премахната, компанията трябва да каже на потребителя защо точно е била премахната.

Законодателството засяга и интернет магазини като "Заландо", "Амазон" и "Алибаба". Те ще трябва да наблюдават по-добре сайтовете си, за да гарантират, че в платформите им не се продават незаконни фалшиви продукти, и да улеснят докладването на тези продукти.

През ноември 2022 г. Туитър, сега ребрандиран като Екс, затвори офисите си в Брюксел в знак на протест срещу Закона за цифровите услуги. Този ход породи опасения относно способността на компанията да спазва новите строги насоки на ЕС.

Allikas:
Vesti.bg